محمد بن حسن جهرودی طوسی
محمد بن حسن جهرودی طوسی مشهور به خواجه نصیرالدین طوسی در تاریخ 5 اسفند 579 در طوس متولد شد. او به تحصیل دانش علاقهی زیادی داشت و از دوران کودکی و نوجوانی در علوم ریاضی، نجوم و حکمت سرآمد شد و از دانشمندان معروف زمان خود گردید. طوسی یکی از سرشناسترین و بانفوذترین چهرههای تاریخ فکری اسلامی است. علوم دینی و علوم علمی را زیر نظر پدرش و منطق و حکمت طبیعی را نزد داییاش بابا افضل ایوبی کاشانی آموخت. تحصیلاتش را در نیشابور به اتمام رسانید و در آنجا به عنوان دانشمندی برجسته شهرت یافت. خواجه نصیرالدین طوسی را دستهای از دانشوران «خاتم فلاسفه» و گروهی او را «عقل حادی عشر» نام نهادهاند.
وقتی که هولاکو به فرمانروایی اسماعیلیان در سال 616 پایان داد، طوسی را در خدمت خود نگاه داشت و به او اجازه داد که رصدخانهی بزرگی در مراغه ایجاد کند که شروع آن از سال 619 بود. در نزدیکی رصدخانه کتابخانهی بزرگی ساخته شده بود که حدود 000/400 جلد کتب نفیس جهت استفادهی دانشمندان و فضلا قرار داده بود که از بغداد، شام، بیروت و الجزیره به دست آورده بودند. در جوار رصدخانه یک سرای عالی برای خواجه و جماعت منجمین و مدرسه علمیهای جهت استفادهی طلاب دانشجو ساخته بودند. این کارها مدت 13 سال به طول انجامید، تا اینکه هولاکوخان مغول در سال 643 درگذشت، امّا خواجه تا آخرین دقایق عمر خود اجازه نداد که خللی در کار آنجا رخ دهد و کوشش بسیار نمود که آن رصدخانه و کتابخانه از بین نرود.
معروفترین آثار نجومی وی زیج ایلخانی است که در سال 631 نوشته شد و همچنین تذکرة فی علم الهیئة است، کتاب تنسوق نامه و کتابهایی در زمینهی اختربینی نیز نوشته است.
در نجوم، «تذکرة فی علم الهیئة» وی شاید کاملترین نقد بر نجوم بطلمیوسی در قرون وسطی و معرّف تنها الگوی ریاضی جدید حرکت سیارات است که در نجوم قرون وسطی نوشته شده است. این کتاب به احتمال زیاد از راه نوشتههای منجمان بیزانسی به کوپرنیک اثر گذاشته است و همراه با کار شاگردان طوسی متضمن تمام تازههای نجوم کوپرنیکی است، به استثنای فرضیهی خورشید مرکزی آن.
خواجه نصیرالدین با اینکه سر و کارش بیشتر در سیاست و اجتماع بود، روشنترین راه را برای رسیدن به جهان جاودانی دیانت میداند. اگر چه در تمام نوشتههای خود دم از استقلال و معرفت میزند، اما آشکارا میگوید دانش تنها از ایمان و دین حاصل میشود و حقیقت دانش را دین میداند که تسلیبخش جانها و روانبخش کالبدهای افسرده است. طوسی بیشتر به عنوان منجم معروف است و رصدخانهی وی یک مؤسسهی علمی در تاریخ علم به شمار میرود. کتاب تنسوقنامهی او از لحاظ موضوع فقط در مقایسه با مشابهاش یعنی کتاب بیرونی (کتاب الجماهر فی معرفت الجوهر) در درجهی دوم اهمیت قرار دارد. طوسی یکی از پیشروترین فلاسفهی اسلامی است که تعلیمات مشایی ابن سینا را پس از آنکه در طول دو سده در محاق کلام قرار گرفته بودند احیاء کرد. او مظهر نخستین مرحلهی ترکیب تدریجی مکتبهای مشایی و اشراقی است، اخلاق ناصری وی رایجترین کتاب اخلاقی بین مسلمانان هند و ایران بوده است.
در سال 652 خواجه نصیرالدین طوسی با جمعی از شاگردان خود به بغداد رفت که بقایای کتابهای تاراج رفته را جمعآوری و به مراغه بازگرداند. اما اجل مهلتش نداد و در تاریخ 11 تیرماه سال 653 در کاظمین دارفانی را وداع گفت. خواجه نصیرالدین طوسی ستارهی درخشانی بود که به هر جایی پا گذارد آنجا را به نور حکمت و دانش و اخلاق روشن ساخت. در آن دورهی تاریک وجود چنین دانشمندی مایهی اعجاب و اعجاز بود.
دیدگاهتان را بنویسید